Russia’s Abramovich Denies Buying Chelsea For Putin, Court Hears

Russian billionaire Roman Abramovich is not President Valadimir Putin’s ‘cashier’ nor did he buy Chelsea FC as a vehicle to corrupt the West, his lawyer told England’s High Court in a defamation hearing over a book about Putin’s Russia.

In the 2020 book, British journalist Catherina Belton chronicle Putin’s rise to power and how many of his associates from the former Soviet spy services rose to positions of wealth and influence after he won the top Kremlin job in 1999.

A lawyer for Abramovich told the court that passangers in the book ‘Putin’s People: How the KGB Took Back Russia and then Took the West’, published by HarperCollins, were clearly defamatory. Abramovich is suing both HarperCollins and Belton.

The hearing is intended to determine what a resonable and ordinary reader would understand the allegedly defamatory statements to mean. Those disputed statements will then form the basis of the defamation trial.

‘The claimant is described in the books as Putin’s cashier and the custodian of Kremlins slush funds’, Hugh Tomlinson, a lawyer for Chelsea FC owner Roman Abramovich, told the High Court about the book.

‘What is said to be happening is that Mr. Abramovich is making his wealth available to Putin…secretly to Putin and his cronies – that is the view the resonable and ordinary reader would take’, Tomlison said of Belton’s book.

HarperCollins’s lawyer, Andrew Caldecott, said that Abramovich had little choice but to comply with the demand of Putin’s Kremlin or face ruin given the power of Kremlin hardliners.

‘Mr Abramovich’s wealth was, to a substantial extent, on call when requested’, Caldecott told the court, adding the Belton repeatedly gave several point of view on disputed events and avoided making a conclusive judgements.

Belton is a former Financial Times Moscow correspondent and now a Reuters special correspondent. Belton, who attended the hearing, declined to comment.


Tomlinson said Belton’s book relied on what he cast as ‘unreliable’ sources such as Sergei Pugachev, a Russian businessman who later fall foul of the Kremlin. Pugachev, contacted by Reuters, declined to comment directly on the case but said he was involved in his own legal action against the Russian state. He declined to elaborate.

Tomlinson said the book akkeged that Putin ordered Abramovich to purchase Chelsea soccer club as ‘part of scheme to corrupt the West’ and to ‘build a bulhead of Russian influence’.

‘The ordinary and reasonable reader would inevitably come out with the view that Roman Abramovich was instructed to buy Chelsea…so he was being used as the acceptable face of a corrupt and dangerous regime’, Tomlinson said.

Lawyers for Rosneft, Russia’s biggest oil company, said in documents submitted to court that they took issue with passages in the book which were understood to mean the company had ‘expropriated’ the assets of YUKOS – once Russia’s biggest oil company – and purchased YUKOS assets to a ‘farcically rigged auction’.

Rosneft and CEO Igor Sechin did not respond to written requests for comment on the case when contracted by Reuters.

Lowyers for Rosneft took issue with passages in the book which claimed that Sechin was behind what Belton called ‘the attack’ in Yukos.

‘The passages complained of are very specifically targeted at the Russian government / Kremlin and Mr Sechin in his capacity as Mr Putin’s ‘closest associate’, lawyers for HarperCollins argued in documents submitted to court.

The court was told on Wednesday the HarperCollins had agreed to settle with two other Russina businessmen, Mikhail Firdman and Pytr Aven, who had sued the published. HarperCollins will amend some passages in the book about them, according to the settlement, which was released on Wednesday.

‘HarperCollins has been happy to amed the text to delete references to connection between Mr Aven, Mr Fridman and the KGB (claims for which HarperCollins recognises there has been no significan evidence), and to apologise that the subject was not discussed with them prior to initial publication’, the settlement said.

Aven and Fridman said they were pleased that HarperCollins recognised that the book was inaccurate it what it said about them, ‘in particular that there was no significant evidence that they had connections with the KGB’, a spokesman said.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in: Logo

You are commenting using your account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s